Sista dagen och sammanfattning av resan.

De nyankomna spanjorerna som checkat in natten innan visade sig vara riktigt sköna! Vi pratade om allt mellan himmel och jord under min sista ordentliga natt på hostellet. Kontakten med alla sköna människor är det absolut bästa jag tar med från denna resa, inget snack om saken. En av spanjorerna (som i själva verket visade sig vara en "Jänkarbelgarspanjor" skulle hem till Bryssel dagen efter dvs. på måndag och tänkte ta "Eurostar" tåget tillbaka dit. Av en slump hade hon en biljett över till London som hon betalt endast 1 pund för. Hon frågade om jag ville köpa biljetten och svaret var enkelt.
 Jag vaknade vid 7.30 efter ca 2h sömn den natten. Satte mig på bussen till London och väl framme skulle jag vänta in henne på en bestämd träffpunkt (hon kom med tåg någon timme senare). Direkt när jag anlände till London insåg jag hur gigantisk staden är! Jag hoppades verkligen på att kunna hitta henne eftersom jag annars hade gått OTROLIGT vilse. Problemet var att hennes mobiltelefon inte funkar utanför Belgien dvs. fick jag hålla tummarna att hon skulle dyka upp på den bestämda platsen (huvudingången till St. Pancras för er som vet). Vi skulle mötas 14.30 - hon dök inte upp. Blev något nervös då jag verkligen inte ville knalla runt i London ensam. Hade tagit en evighet då. Till slut fick jag ett samtal vid 15.20 om att hennes tåg var försenat. Hon hade som tur var tagit mitt nummer och ringde nu från någon annans telefon. Jag hade en jäkla tur att hon överhuvudtaget KUNDE ringa på min mobil, då vissa andra inte kunde göra det under tiden jag var i England.
 På hennes förslag åkte vi till ett område som heter "Camden" där de hade en gigantisk marknad för en massa "underground" - grejer. Sjukt coolt ställe där man verkligen hittade ALLT inom klädväg. Billigt var det också (dock något dyrare än marknaden i Birmingham). Det som imponerade på mig mest var nog en rave -butik som bl.a. hade en massa olika t-shirts med tryck på som lyser upp/blinkar i mörkret. Eftersom min väska redan var fullproppad kunde jag dessvärre inte köpa något, men nu vet jag vart jag ska gå och slösa pengar nästa gång jag är i London.
 
Vid 18-tiden tog min resekompis tåget hem till Bryssel och jag hade nu två val: Antingen åka till Birmingham eller stanna kvar i några timmar för att upptäcka London lite bättre. Problemet var att jag var tvungen att vara tillbaka på mitt hostel absolut senast vid midnatt, för att få ut mitt bagage som jag hade låst in i ett skåp där. Med bussen tar det 3h mellan London och Birmingham så jag räknade kallt med att kunna stanna i London till kl. 20. Jag var medveten om att stanna kvar var en liten risk då jag inte hade någon biljett tillbaka men jag ville verkligen se Hyde Park som jag hört så mycket om! Dessutom räknade jag med att bussarna tillbaka åker varje halvtimme eller så.

Gick till Hyde Park och knallade runt där. Det var väldigt stort och fint, dessvärre hann jag inte ens halvvägs förrän det var dags att skynda sig till busstationen. När jag väl kom fram dit, upptäckte jag till min fasa att bussarna inte alls åker som jag tänkte mig! Nästa buss skulle avgå 21.00, vilket skulle innebära att jag inte skulle få ut mitt bagage med alla nyinköpta kläder! Mitt flyg hem till Stockholm skulle avgå 06.20, och innebar att enda chansen för mig att få med mitt bagage, var att vara tillbaka på Hostellet senast vid midnatt. Paniken började sprida sig och jag sprang till Victoria -tågstationen istället. Som tur var avgick ett tåg 20.23 från Eustons tågstation. Jag köpte biljetten från Victoria vid 19.50 och tjejen vid kassan försäkrade mig om att jag skulle hinna till Euston utan problem. Biljetten var i övrigt svindyr! (43 pund). Lite komiskt att jag reste till London för 1 pund och därifrån för 43. När jag frågade kassörskan om det inte fanns en billigare biljett sade hon att det inte gjorde det. Sedan sade hon att en middag ingår i priset. Trots att min engelska inte är 100% uppfattade jag det klart och tydligt som så. Jag t.o.m. upprepade vad hon sade och hon nickade instämmandes.

Från Victoria till Euston är det 4 stationer med t-banan dvs. BORDE färden ta ca 10min. Problemet var att när jag satte mig på tåget så meddelade chauffören att någonting hade hänt vilket medförde förseningar på hela "Victoria Line". Vi blev alltså ståendes där och jag började svettas ordentligt.. Tanken av att missa mitt tåg tillbaka som jag betalt 500 spänn, lurade i bakhuvudet. Tiden tickade iväg och jag började svettas än mer, men efter ca 5 minuters väntande kom vi igång. En otrolig lättnad! Jag var framme vid Euston ca 15min före mitt tåg avgick.

På tåget går jag svinhungrig fort fram till restaurangvagnen för att få ut min middag. Ni kan ju gissa vad jag får till svars då. (ett tips: det första jag gjorde framme i Birmingham var att vräka i mig en fet och äcklig pizza).
 Jag kommer fram till mitt hostel vid 22 och tar farväl av alla. Otroligt tråkigt, men den sköna fransmannen Michael insisterade på att jag skall besöka honom i Montpellier under sommaren. Kommer nog göra någon annan resa också beroendes på om tiden räcker till.
 Jag lyckades verkligen tajma min vistelse på hostellet bra för under sista natten checkar det in ett gäng på 8 partysugna/dräggiga finnar! De håller på och för oväsen i rummet intill på finskt manér. Grabbarna håller på till klockan 3 ungefär och förstör en stor del av mina 4h sömn. I övrigt sov jag sista natten i ett nyare rum där de inte hade sängar utan något helt annat! (se bilden som jag lägger upp inom kort).

Checkar ut från Hostellet före 4 och tar nattbussen till flygplatsen. En fördel med att åka till Birmingham är att flygplatsen ligger endast 20min från busshållplatsen i city. Jag sover sedan gott både på flyget och på bussen från skavsta och lyckas ta mig hem, trots ca 0,1% energi i kroppen.  

Sammantaget har resan varit helt sjukt lyckad från dag 1! Jag åkte dit själv och tomhänt och kom därifrån med mycket goda minnen och nya vänner/bekantskaper. Ett tips för alla de som inte rest mycket i sitt liv - boka en resa NU! Planera inte - bara gör det. Så gjorde jag och ja, allting ordnar sig och man blir en erfarenhet rikare. Och bo alltid på hostel om du vill lära känna nytt folk! Några personer värda att nämnas här:

1. Felix & "MAM" because of great Pro Evo -games and conversations about good beer and other really important things!
2. David - entertaining me the whole time, PRIMARK(!), great pictures, saving my looks with the razorblade.
3. Gerd - Great conversations, good sleepbag -deal for us both. Pretty cool that you read my blog too =)
4. Mathieu - Emergency -peeing b4 Gatecrasher, nice pictures.
5. Karoliina & Stiina - Cuz being Finns with some humour ;)
6. Thomas - Because of TK maxx tip
7. Alexander - "The Greatest" - I never could beat you man!
8. Michael - See ya soon! Go Villa! :P
9. Valentino - For (almost) great chocolate sandwich! Nice guy!
10. Laura - For being so fun and french! (weird)
11. Adeline - So sympathic and nice! Great day in London!
12. Kirk - For being the only cool "Brummie" =)
13. All the great staff in BCB (Birmingham Central Backpackers). Thank you for the food and the fun!

Denna resa betyder nog mer för mig än vad jag själv anar. Det var 1,5 år sedan jag var ute och reste senast, vilket nu i efterhand, känns som alldeles för länge.
Mina 7 äventyrsdagar har varit otroligt utvecklande och roliga. Jag fick med mig så mycket mer än shopping och öldrickande.
3 ord som hänger ihop, och som enligt mig sammanfattar resan på ett bra sätt:

Kultur
Lärdom
Vänskap

I Birmingham regnar det nog för tillfället. Kanske återvänder jag dit någon vacker dag. Och då inte för att bli blöt...


/Paavo

Kommentarer
Postat av: Edip

Häftig resa! Hoppas du gör flera resor i framtiden :)

2009-11-20 @ 23:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0