Birmingham

Alright, da har man "overlevt" forsta natten har. Ratt skon stad, inte alls stor for att vara englands nast storsta stad.


  Jag kom fram vid 11 lokal tid. Borjade med att ta en "Railway-link!" fran flygplatsen till narmsta tagstation. Det var nat nytt, som att aka berg o dalbana utan bergar och dalar - typ. Dessutom gratis.

Vid tagstationen staller jag mig i kon och ska fraga efter en "1 - veckas biljett". Framfor mig star en aldre dam som verkar nagot forvirrad. Nar det ar hennes tur att go fram till luckan so tvekar hon i nagra sekunder. Inget farligt med det tankte jag da aldre manniskor ofta tar lite tid pa sig.  Men bakom mig star en flintskallig tjockis som borjar tokskrika pa tanten! Han vralar ut en massa svordomar pa nan grov  britt-dialekt som jag inte forstar. Aja, tanker jag - hoppas inte alla britter har lika kort stubin/ar lika sjuka i huvudet som den snubben.

Marker aven nar jag star i kon att de har en svartlista pa alla som akt fast for plankning med manniskors namn och adresser(!). Ovanfor star det ungefar: "This is what happens when you cheat. Not only will you get a bill of up to £1000 but also your relatives and friends will see your name on the list! Think about it! Tycker det verkar lite overdrivet det dar men jag kommer inte planka iaf.

Efter tanten ar det min tur. Mots av en David Letterman -kopia som ser, aven han, jakligt sur ut:

Paavo: "Hello I am a tourist here and would like to have a card that I can use in the whole Birmingham for 1 week."

Angry David: "Do you want to get access to the trains AND the Bosses or just the trains?"  (han uttalar ordet "bussar" som "bosses" vilket forvirrar mig totalt).

Forvirrad Paavo: "Ehm, could you repeat that?"

Angry David: "Do you want to get access to the trains AND the Bosses or just the trains?"

Mycket forvirrad Paavo: "The word "bosses" is a strange word for me, could you explain what that is"? (I Berlin t.ex. sa har man ju flera olika typ av tag. S-bahn och U-bahn osv. Tankte att sa kanske var fallet har)."

Han kollar pa mig i nagra sekunder som om jag vore helt dum i huvudet och sager sedan "roadside vehicles".
Da slar det mig att herr Letterman maste ju mena det som jag uttalar som "bassis", det som pa engelska stavas "bus".

Paavo: Ahh ok I understand now. Yes, i also want access to the BUSSES!! (you stupid fuck).

Angry David: That will be £25 and I also need a picture of you..

Paavo: "What?!?"

Efter mycket forklaring fattar jag att ett 7-dagarskort ar sa pass personligt att man maste ha ett foto pa sig sjalv pa kortet. Letterman sager at mig att ga och fota mig bakom hornet. Jag gar till en fotoautomat och da vill de ha 6 pund for ett jakla foto som man ska ha pa sitt 7-dagarskort! Skiter i det och gar till narmsta "pressbyran" som heter typ "VHSmith". Forklarar for tjejen dar hur lange jag ska bo i stan, vad jag vill ha tillgang till (bussar och tag), hur mycket jag tankt aka varje dag osv osv. Fragar sedan "Vad skulle du rekommendera att jag kopte for kort? / MASTE jag ta ett foto pa mig for ALLA kort?!?" Hon kollar pa mig sedan som om jag vore helt dum i huvudet (verkar som att det ar deras grej har i England) och sager:
"I have nothing to do with tickets. Youll need to go to the "tickets" just up there" (pekar pa vart Letterman sitter med sitt muntra gang).

Da gar jag fram till en automat och koper mig en enkelbiljett till stan for £3,60. Problem solved  =).  Kanske bast att framover alltid ga fram till automater fore manniskor...

Kommer fram till mitt Hostel vid 13-tiden efter att ha fragat mig fram. Drar en vanda mot stan igen och koper lite klader och mat. Foralskar mig i "Primark" och den billiga snabbmaten de saljer. (hamburgare for £1,5 pa en lokal grill!) Somnar sedan vid 19-tiden. Blir vackt ett antal ganger under natten av att roommates klampar in (vi ar 8 personer totalt i samma rum) men kanner mig anda sjukt utvilad! Nu ska jag in mot stan men skriver mer senare!



Kommentarer
Postat av: Christoffer

haha...höres ut som du hadde litt av en förste dag! Håper du har det bra, og nyt av tiden der over! Akta dig för engelskmennen! Och kvinnorna!:) haha...

Ha det så kul.

2009-05-13 @ 13:34:02
Postat av: Louice

Men Paavo, du verkar ju krångla till det för mycket :P. men du kommer märka att de i birmingham uttalar saker lite annorlunda. exempelvis så säger de "fock" istället för "fuck" och "luuvely" istället för "lovely" ;P.

Postat av: Har du hittat hit?

Paavo hahaha fan vad jag skrattar

2009-05-13 @ 17:45:07
Postat av: Lisa

Haha Paavo jag dör, du är så rolig. Glad att du verkar ha det bra, hoppas du kommer hem i en hel paavo-bit bara. Och det var Primark jag tipsade om, kommer du ihåg? Kul att du hittade. Saknar dig, kram Lisa

2009-05-14 @ 22:18:54
Postat av: Miss J

Du har en given karriär som komiker framöver! Hoppas få läsa mer fram över.

2009-05-26 @ 19:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0